רכיבת אופניים הפכה ל תחביב פנאי שהולך וצובר תאוצה במהירות. אפילו עיריית תל אביב הבינה שזהו לא טרנד חולף וסיפקה לתושבים שלה ולתושבי חוץ את השירות של תל-אופן. רבים בוחרים לרכב בטבע לפני העבודה, אחריה, עם המשפחה, חברים או לבד. ורבים מאותם רוכבים נדרשים להוביל את האופניים מביתם ליעד הרכיבה-מסלול רכיבה מחוץ לעיר, יער או כל מקום אחר שמצריך הגעה לשם ע"י רכב. התחבורה הציבורית בארץ, בניגוד לתחבורה ציבורית באירופה, אינה ערוכה מספיק לשינוע נוסעים עם אופניים, (וממילא אינה פועלת בסופי שבוע) ולכן הברירה היחידה שנשארת לחובב אופניים היא לרכוש מנשא ייעודי לאופניים שמתאים לכל סוגי הרכב- החל מרכב פרטי ועד רכב שטח.

לפני כל רכישה יש להחליט מה אנחנו מחפשים במתקן. האם מה שחשוב הוא המחיר? או אולי הנוחות והקלות בפירוק והרכבת המנשא, האם אנו מחפשים מתקן אופניים לזוג אחד או ליותר?

קיימים שלושה סוגים עיקריים של מתקני נשיאת אופניים:

  • מנשא אופניים לגג הרכב
  • מנשא אופניים לדלת אחורית
  • מנשא אופניים לוו גרירה

 

מנשא אופניים לגג הרכב

מנשאים אלה מחוברים על גגון הרכב, כל הסט יכול לשאת עד 4 זוגות אופניים. החסרונות של מתקן זה הוא הגבלת הכניסה לחניונים, הגברת כמות צריכת הדלק ברכב וכן עלול להרעיש בזמן הנסיעה.

     

מנשא אופניים לדלת אחורית

מנשא אופניים לחלק האחורי של הרכב – המנשאים נתפסים לחלק האחורי של הרכב, מתאימים עד 4 זוגות אופניים.
מחירם של מתקנים אלה אינו גבוה.

 

מנשא אופניים לוו גרירה

מנשא אופניים לוו גרירה נחשב למנשא הכי נוח והכי פחות "מזיק לרכב". המתקן יושב על התפוח ונתפס ללא אפשרות תזוזה- מה שמבטיח את יציבות המתקן, האופניים ומבטיח את שלמות הרכב. ישנם שני סוגים של המתקנים היושבים על וו גרירה.

מתקני זרועות- מתקנים הדומים למתקנים היושבים על הדלת האחורית. גם למתקנים אלה ישנם זרועות, עליהם תולים את האופניים. מתקנים אלה מתאימים ל-2 עד 4 זוגות אופניים, חלקם עם אפשרות הטיה- מה שמאפשר פתיחת הבגז' בזמן שהמנשא מותקן על התפוח. השוני בינם לבין המנשאים לדלת האחורית הוא שמתקנים אלה רחוקים מהרכב ובכך שומרים על שלמות הרכב.

 

משטח לאופניים- בדומה למתקן זרועות, גם מתקן זה יושב על הוו גרירה. משטח לאופניים הוא בעצם משטח עליו שמים את האופניים ולא תולים אותם כמו בשאר המתקנים. מתקן זה הוא מתקן נוח יותר לשימוש ומקנה נוחות מרבית גם מבחינת הנחת האופניים עליו וגם מבחינת הרכבת המתקן על הרכב. גם במקרה זה, היתרון העיקרי הוא שהמתקן יושב רחוק מהאוטו מה שלא מאפשר לאופניים לשרוט את הרכב. רוב משטחי אופניים ניתנים להטיה מה שמאפשר פתיחת בגז' האוטו גם כשהאופניים על המתקן. ישנם מתקנים שניתנים לקיפול למידות מינימליסטיות מה שמאפשר לאחסן אותם ברכב גם כאשר אינם בשימוש.